Metaforen ”broken windows” (trasiga fönster) är tillsammans
med ”zero tolerance” (nolltolerans) vår tids mest kända kriminalpolitiska
koncept. Det myntades ursprungligen 1982 av James Wilson och George Kelling i
en artikel som publicerades i tidskriften Atlantic
Monthly. Det var dock inte första gången som forskare fäste uppmärksamheten
på sambanden mellan negligerade ordningsstörningar, förslumning och tilltagande
brottslighet. På 1970-talet demonstrerade Philip Zimbardo att en övergiven bil,
utan nummerskyltar och med öppen motorhuv vandaliserades på 10 minuter i Bronx,
New York, medan den förblev orörd under en veckas tid i Palo Alto, Kalifornien.
Först när Zimbardo själv gått lös på den med en slägga vandaliserades den av
andra.
Den bärande idén i ”broken windows” säger att om oordning
och förslumning inte åtgärdas på ett tidigt stadium kommer området (kvarteret,
stadsdelen) efterhand att överges av skötsamma invånare och
myndighetsföreträdare som känner obehag och rädsla när de ska utföra sina
uppdrag. Eskalerad oordning och samtidig frånvaro av social kontroll (särskilt
informell) gör att området blir attraktivt för presumtiva brottslingar, med
tilltagande allvarlig brottslighet som följd. Författarna illustrerade oredan i
fysiska termer – öde områden, skräp och övergivna hus – och i sociala termer –
nedskräpning, öppet drickande, prostitution och aggressivt tiggeri.
Konceptet tillämpades i slutet av 1980-talet/början av
1990-talet för att ”fixa trasiga fönster” i New Yorks tunnelbanesystem. Det
gällde primärt inte brottsbekämpning utan att återupprätta social ordning och
därmed skapa säkra och trygga transporter för miljoner människor. Åtgärderna inriktades
på graffiti, skadegörelse och otillåtna och hänsynslösa ordningsstörningar. Insatserna
lovordades och framhölls som en efterlängtad seger för allmän anständighet och social
ordning.
Sedan dess har ”broken windows”-konceptet praktiserats,
anpassats och förvanskats runt om i världen. Hur ser det ut idag? Håller det
vad det lovar? Vilka erfarenheter har vunnits? Vad är forskningen överens om
och vilka är skiljelinjerna? Det är frågor som ställs och besvaras i ett
temanummer i tidskriften Journal of
Research in Crime and Delinquency (2015, vol. 52/4).
Granskningarna av genomförda studier tar fasta på olika
aspekter av ”broken windows”-konceptet: till exempel om ordningsstörningar
påverkar trygghet och säkerhet, om och hur bekämpning av ordningsstörningar leder
till minskad brottslighet och om det är störningar i det offentliga rummet,
jämfört med privata konflikter, som främst leder till grövre brottslighet.
Wesley Skogan exemplifierar hur ordningsstörningar har
definierats i en rad olika studier. Listan är lång, och här ryms inslag som
tiggeri, hemlöshet, ungdomar som drar runt, prostitution, bråk och slagsmål,
psykiskt störda personer, skadegörelse, nedskräpning, oljud, fylleri,
bilbränder, offentlig urinering, spelklubbar etc. Störningarna har observerats
och dokumenterats på olika sätt: genom larmsamtal, systematiska observationer,
trygghetsundersökningar och via registerdata, och varje metod har förstås sina
för- och nackdelar. Skogan konkluderar att det råder samsyn om att
ordningsstörningar markant påverkar graden av stress, hälsotillstånd och
människors offentliga beteende. Det skapar osäkerhet, oro och rädsla i utsatta områden
och försämrar människors möjligheter att utveckla och utöva en fungerande
informell social kontroll. Han menar dessutom att det finns belägg för att
störningarna – direkt eller indirekt – sätter fart på konventionell
brottslighet.
Anthony Braga, Brandon Welsh och Cory Schnell siktar in sig
på frågan om motverkande av ordningsstörningar leder till minskad brottslighet.
De har gjort en systematisk granskning av 30 studier som uppfyller högt ställda
krav på utformning, dataurval och metodtillämpning. Deras slutsats är att
kontroll och bekämpning av ordningsstörningar leder till en övergripande,
statistiskt signifikant, minskning av brottsligheten. Starkast effekt uppnåddes
genom tillämpning av kommunorienterade och problembaserade polisiära insatser
inriktade på att förändra sociala och fysiska förhållanden på särskilda
platser. Omvänt framgick det att aggressivt ordningsskapande arbete med sikte
på individers störande beteende inte ledde till brottsminskningar. Nolltolerans
i denna betydelse gav alltså inte den utdelning som ”broken windows”-konceptet
utlovar. Författarna understryker att valet av polisiär strategi för kontroll
av ordningsstörningar tycks ha betydelse, vilket i sin tur spelar stor roll för
polisens relationer till områdets invånare, för rättstillämpningen och för det
brottsförebyggande arbetet. Samtidigt poängterar de att det behövs ytterligare
forskning för att bättre förstå vilka nyckelfaktorer som maximerar insatsernas
brottsförebyggande effekter.
Robert Sampson har i flera arbeten ifrågasatt tesen att
negligerade ordningsstörningar leder till grövre brottslighet. Han menar att
sambandet är ett skensamband. Istället orsakas både ordningsstörningar och
brottslighet av andra, underliggande förhållanden med kraftiga verkningar, i
synnerhet ackumulerade sociala nackdelar och brist på kollektiv förmåga bland
invånarna i drabbade områden. Dessa brister försvårar upprätthållandet av
informell social kontroll och genomförandet av påkallade förändringar. I den
här aktuella artikeln presenterar han tillsammans med Daniel Tumminelli O’Brien
resultat av en studie med delvist annat fokus. Syftet var att undersöka i
vilken grad allmän oordning, jämfört med privata konflikter leder till
allvarlig brottslighet. Underlaget utgjordes av mängder av administrativa data
(tänk ”big data”) i form av drygt 1.000.000 larmsamtal och drygt 200.000 krav
på icke-akuta åtgärder avseende brister i den fysiska miljön i Boston åren 2011
– 2012. Varje larmsamtal och registrerat krav kunde lokaliseras geografiskt och
kompletteras med uppgifter om respektive områdes fysiska och sociala status. I
sin analys utskiljer författarna olika mönster av eskalering från allmänna ordningsstörningar
respektive privata konflikter till förekomsten av mer allvarliga brott. Ett
mönster överensstämde med grundidén i ”broken windows”-konceptet: en utveckling
från allmän och öppen social oordning till offentligt våld och vidare till
bruket av skjutvapen och dödligt våld. Men det fanns också ett annat mönster,
där startpunkten utgjordes av privata konflikter, till exempel våld i hemmet
och våld hänförbart till osämja och fiendskap mellan individer. Sådana privata
konflikter var en mycket stark drivkraft för efterföljande, tilltagande ordningsstörningar,
för våld på offentliga platser och användning av vapen. Författarna kallar
detta mönster social eskalering och menar att denna process av upptrappning bör
införlivas i teoribildningen om social oordning, till vilken ”broken
windows”-konceptet hör.
Temanumret av Journal
of Research in Crime and Delinquency demonstrerar tydligt hur relevant
”broken windows”-konceptet fortfarande är. Det finns starka belägg för att
grundidén håller, samtidigt som utvärderingarna visar att vissa strategier för
bekämpning av ordningsstörningar leder till brottsminskningar, medan andra inte
gör det. Det är också uppenbart att idén om social eskalering utifrån privata
konflikter utgör ett intressant och åtminstone delvis konkurrerande spår. Men
oavsett om vägen till grövre brottslighet i ett område härleds till negligerade
ordningsstörningar eller privata konflikter, är tvisten om orsaksrelationer
fortfarande en öppen fråga. Orsakar ordningsstörningarna respektive de privata
konflikterna efterföljande grövre brott, eller är både de och de grövre brotten
orsakade av gemensamma underliggande sociala förhållanden?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar